«Πάντα ευσχημόνως και κατὰ τάξιν γινέσθω» – Β’ Κληρικολαϊκη Συνελ. (10-5-2012)

1067 Original

ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΑΣ ΚΑΙ ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΥ
Β΄ ΚΛΗΡΙΚΟΛΑΪΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ
10 ΜΑΪΟΥ 2012

«Πάντα εὐσχημόνως καὶ κατὰ τάξιν γινέσθω»

Μητροπολίτης Κωνσταντίας – Ἀμμοχώστου ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ

Εξοχώτατε και φίλε κύριε Πρόεδρε της Κυπριακής Δημοκρατίας
Φίλτατε Υπουγέ της Άμυνας
Πανοσιολογιώτατε, εκπρόσωπε του Μακαριωτάτου
Θεοφιλέστατοι αδελφοί Αρχιερείς και Σεβαστοί πατέρες, συλλειτουργοί εν Χριστώ
Εντιμώτατοι κύριοι Βουλευτές
Αγαπητέ κύριε πρώην Υπουργέ,
Εντιμώτατοι κύριοι Δήμαρχοι Παραλιμνίου, Αγίας Νάπας, Δερύνειας και Σωτήρας και εκπρόσωπε του Δήμου Αμμοχώστου
Εντιμολογιώτατοι κ. Καθηγητές, ομιλητές στην αποψινή Σύναξη, εντιμολογιώτατοι Καθηγητές
Αξιότιμα Μέλη των Δημοτικών Συμβουλίων
Αξιότιμοι κύριοι Κοινοτάρχες
Αξιότιμε κύριε Αστυνομικέ Διευθυντή της Αστυνομικής Διευθύνσεως Αμμοχώστου
Αξιότιμε κύριε Διευθυντή των Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Αμμοχώστου
Αξιότιμε κύριε Ταξίαρχε της 7ης Ταξιαρχίας Πεζικού, κύριε Αντισυνταγματάρχη Πεζικού, κύριε Ανθυπασπιστή Πυροβολικού
Αγαπητά Μέλη της Θρονικής Επιτροπής της Μητροπόλεως
Αξιότιμα μέλη των Εκκλησιαστικών Επιτροπών, κύριοι Ιεροψάλτες και Νεωκόροι
Ερίτιμες κυρίες μέλη του Ιδρύματος Κοινωνικής Διακονίας της Μητροπόλεως
Ερίτιμες Κυρίες των Συνδέσμων Γυναικών των Ενοριών μας
Κυρία Διευθύντρια του Γενικού Νοσοκομείου Αμμοχώστου
Κίριοι Πρόεδροι Συνδέσμων Γονέων, Κύριε πρόεδρε της Σχολικής Εφορίας Παραλιμνίου
Κυρίες και κύριοι Διευθύντριες και Διευθυντές Λυκείων, Γυμνασίων και Δημοτικών σχολείων της Επαρχίας μας
Αξιότιμα μέλη του ΕΒΕ, Κύριοι Πρόεδροι Συνεργατικών Ταμιευτηρίων και Διευθυντές Τραπεζών, κύριοι Πρόεδροι τῶν Ἐθελοντικῶν Ὀργανώσεων ΕΣΣΕ και ΣΚΕ
Κύριοι και Κυρίες, εκπρόσωποι διαφόρων Σωματείων των Κατεχομένων Κοινοτήτων και της ελεύθερης Επαρχίας μας, κύριοι εκπροσωποι Αθλητικών Σωματείων, κέντρων υγείας και άλλων οργανωμένων συνόλων
Αγπαπητοί Συνεργάτες, αγαπητοί συγγραφείς στον τόμο για τον Άγιο Επιφάνιο, αγαπητοί μύστες  της Θεολογίας και λοιποί συνεργάτες στο κατηχητικό έργο της Μητροπόλεως
Αγαπητοί οπλίτες
Κυρίες και Κύριοι
Εκλεκτή Ομήγυρη.

Χριστὸς Ἀνέστη!

Μὲ τὴ χάρη καὶ τὴ βοήθεια τοῦ ἐν Τριάδι Θεοῦ, πραγματοποιοῦμε τὴ Β΄ Κληρικολαϊκὴ Συνέλευση τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Κωνσταντίας καὶ Ἀμμοχώστου. Πλέον, ἡ τακτὴ ὀργάνωση τῶν Κληρικολαϊκῶν Συνελεύσεων καθίσταται ἕνας σταθερὸς θεσμὸς ποὺ ἀντανακλᾶ τὴ ζωή, τὴν ὀργάνωση καὶ τὶς δραστηριότητες τῆς Μητροπόλεώς μας. Ὅπως ὑπογραμμίσαμε στὴν προηγούμενη Κληρικολαϊκὴ Συνέλευση, στόχος μας εἶναι νὰ δημιουργηθοῦν οἱ ἀναγκαῖοι δεσμοὶ τοῦ λαοῦ μας γενικότερα, εἰδικότερα δὲ ἐκείνων ποὺ διαδραματίζουν σημαντικὸ ρόλο γιὰ τὴν ἀνάπτυξη τοῦ ρόλου καὶ τῆς ἀποστολῆς τῆς Μητροπόλεως στὴν Ἐπαρχία τῆς Ἀμμοχώστου, τόσο γιὰ ἐκκλησιαστικούς, ὅσο καὶ γιὰ ἐθνικοὺς λόγους, ἕνεκα τῆς κατοχῆς τοῦ μεγαλύτερου μέρους τῆς Ἐπαρχίας μας καὶ τῆς πόλεως τῆς Ἀμμοχώστου.

Χαιρόμαστε καὶ χαιρετίζουμε τὴν παρουσία τοῦ Ἐξοχωτάτου Προέδρου τῆς Κυπριακῆς Δημοκρατίας κ. Δημήτρη Χριστόφια, ὅπως καὶ τοῦ Ἐκπροσώπου τοῦ Μακαριοτάτου Ἀρχιεπισκόπου Κύπρου κ. κ. Χρυσοστόμου, τοῦ Πανοσιολογιωτάτου Πρωτοσυγκέλλου Ἱερωνύμου. Ὁ Μακαριώτατος, ἐνῶ εἶχε προγραμματίσει νὰ ἔλθει ὁ ἴδιος, ἄλλη ἔκτακτη ὑποχρέωση δὲν τοῦ τὸ ἐπέτρεψε. Εὐχαριστοῦμε ἐπίσης τοὺς ἀδελφοὺς Ἀρχιερεῖς καὶ τὸν φίλτατο Ὑπουργὸ Ἄμυνας γιὰ τὴν παρουσία τους. Ἐξοχώτατε Κύριε Πρόεδρε, μὲ τὴν παρουσία σας, ἀναβαθμίζετε τὴν ἐκκλησιαστικὴ αὐτὴ σύναξη καὶ ἀποδεικνύετε ἔμπρακτα τὴ στήριξή σας στὸ ἔργο τῆς Μητροπόλεως καὶ συνάμα δίδετε τὸ μήνυμα ὅτι βρίσκεστε κοντὰ στὸ λαὸ τῆς πόλεως καὶ ἐπαρχίας Ἀμμοχώστου καὶ στὸν ἀγώνα ποὺ συνεχίζει νὰ διεξάγει γιὰ τὴν ἐπιβίωσή του εἴτε στὴν ἐλεύθερη περιοχὴ εἴτε στὴν προσφυγιά.

Λειτουργικὴ καὶ Κανονικὴ εὐταξία.

Ἡ παροῦσα, ὅπως βεβαίως καὶ ἡ προηγούμενη Κληρικολαϊκὴ Συνέλευση, συγκαλεῖται μέσα στὰ πλαίσια τῶν ἑορτασμῶν τῆς μνήμης τοῦ Ἁγίου Ἐπιφανίου ἐπισκόπου Κωνσταντίας. Στὴν Α΄ Κληρικολαϊκὴ ἡ συζήτηση εἶχε περιστραφεῖ κυρίως γύρω ἀπὸ τὸ θέμα τῆς συμμετοχῆς τῶν λαϊκῶν μελῶν στὸ ἔργο τῆς Ἐκκλησίας. Στὴν παροῦσα Κληρικολαϊκὴ θὰ ἐπικεντρωθοῦμε στὸ γενικότερο θέμα ἀπὸ τὴν Α΄ πρὸς Κορινθίους Ἐπιστολὴ τοῦ Ἀποστόλου Παύλου, ὅπου ὁ Ἀπόστολος καλεῖ, προτρέπει καὶ ζητᾶ ἀπὸ ὅλους: «Πάντα εὐσχημόνως καὶ κατὰ τάξιν γινέσθω» (Α΄ Κορ. 14:40), δηλαδή, τὰ πάντα μέσα στὴν Ἐκκλησία πρέπει νὰ γίνονται μὲ εὐπρέπεια καὶ τάξη.

Ἡ ἑστίαση στὸ θέμα αὐτὸ ἀποσκοπεῖ στὸ νὰ ὑπογραμμίσει ὁρισμένες ἀπὸ τὶς πολλὲς καὶ ποικίλες πτυχὲς τῆς ἀποστολῆς καὶ τοῦ ἔργου τῆς Ἐκκλησίας μέσα στὸν κόσμο, καθὼς καὶ τὸν τρόπο καὶ τὴν εὐθύνη τῆς συμμετοχῆς τῶν πιστῶν στὴ ζωὴ τῆς Ἐκκλησίας. Αὐτό, ἄλλωστε, ἐπιθυμοῦμε νὰ εἶναι τὸ μήνυμα καὶ ἡ κλήση, τόσο ὅσον ἀφορᾶ τὸ παρὸν Σῶμα τῆς Β΄ Κληρικολαϊκῆς Συνελεύσεως, ὅσο καὶ γιὰ τὴν Ἐκκλησία τῆς Κύπρου μὲ τὴν ἐφαρμογὴ τοῦ Νέου Καταστατικοῦ της Χάρτη πρὸ ἑνὸς καὶ πλέον ἔτους.

Ἡ Ἐκκλησία, ἐπειδὴ ἔχει ὡς κεφαλὴ καὶ ἱδρυτή της τὸν Κύριον ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστό, εἶναι τὸ κὰτ’ ἐξοχὴν μυστήριο τοῦ Θεοῦ ποὺ ἀποκαλύπτεται καὶ ἐγκαθιδρύεται στὸν κόσμο γιὰ τὴ σωτηρία τοῦ κόσμου. Ἡ φανέρωση τῆς Ἐκκλησίας μέσα στὸν κόσμο γίνεται, τόσο μὲ τὴ λατρεία καὶ μέσα ἀπὸ τὴ λατρεία, ὅσο καὶ μὲ τὴ διοικητική της ὀργάνωση, ὅπως (α) ἡ Ἐνορία μὲ τὶς δομές της, (β) ἡ Ἐπισκοπὴ κάθε ἐκκλησιαστικῆς Ἐπαρχίας, ὅπου, στὸ πρόσωπο τοῦ Ἐπισκόπου, φανερώνεται ἡ ἑνότητα τῆς τοπικῆς Ἐκκλησίας, (γ) ἡ Ἀρχιεπισκοπή, ἢ τὸ Πατριαρχεῖο, ἀντίστοιχα, μὲ τὸν Πρῶτο, τὸν Προκαθήμενο ὡς πρόεδρο τῆς Συνόδου, (δ) οἱ Οἰκουμενικὲς Σύνοδοι κ.λπ. Σὲ αὐτὲς τὶς ὁρατὲς ἐκφάνσεις τῆς Ἐκκλησίας δὲν ἐμφιλοχωροῦν κοσμικὰ κριτήρια, οὔτε ἐμπεριέχουν κοσμικὴ ἐξουσιαστικὴ παρουσία ἐπὶ τοῦ ἀνθρώπου, ἀλλὰ ἀποβλέπουν στὴ διάδοση τοῦ Εὐαγγελίου τοῦ Χριστοῦ γιὰ τὴ σωτηρία ὅλων τῶν ἀνθρώπων, μὲ ἀπώτερο στόχο τὴ Βασιλεία τοῦ Θεοῦ, βασιλεία εἰρήνης, δικαιοσύνης καὶ ἀγάπης.

Ἡ Ἐκκλησία, ἀπὸ τὴν ἐποχὴ τῆς ἐγκαθιδρύσεώς της ἀπὸ τὸν Κύριον ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστό, βίωνε τὴν ἐμπειρία καὶ πραγματικότητα τῆς εὐταξίας, καὶ πάντοτε ἐπεδίωκε αὐτὴ τὴν τάξη, γιατί ὁ Θεὸς εἶναι Θεὸς «τάξεως» καὶ ὄχι ἀκαταστασίας, ὅπως ἐμφατικὰ τονίζει ὁ Ἀπόστολος Παῦλος (βλ. Α΄ Κορ. 14:33). Αὐτό, ἄλλωστε, μποροῦμε νὰ τὸ διαπιστώσουμε μέσα ἀπὸ τὴν τάξη τῶν δημιουργημάτων τοῦ Θεοῦ, τὸν κόσμο μὲ τὴν ἁρμονία του, ποὺ ἐμεῖς τείνουμε νὰ ὁδηγήσουμε σὲ δυσαρμονία καὶ καταστροφή, μὲ τὶς ἀλόγιστες ἤ καὶ ὠφελιμιστικὲς καταστροφικὲς παρεμβάσεις μας. Ἡ Ἐκκλησία, ὅλοι μας δηλαδὴ ὡς μέλη τοῦ σώματος τοῦ Χριστοῦ, εἴμαστε φορεῖς καὶ κήρυκες τῆς Παρουσίας τοῦ Θεοῦ μέσα στὸ οἰκολογικό μας περιβάλλον.

α) Ὅλοι ἀνεξαιρέτως οἱ ἰθύνοντες τῆς Ἐκκλησίας, κληρικοὶ καὶ λαϊκοί, ἄνδρες καὶ γυναῖκες, ὁποιαδήποτε θέση καὶ ἂν κατέχουν, ὡς Θρονικοὶ Ἐπίτροποι, Ἐκκλησιαστικοὶ Ἐπίτροποι, τόσο τῶν κατεχομένων Ἐνοριῶν καὶ Κοινοτήτων, ὅσο καὶ τῆς ἐλεύθερης Ἐπαρχίας Ἀμμοχώστου, Ἱεροψάλτες, Νεωκόροι, Μέλη τοῦ Συμβουλίου Κοινωνικῆς Διακονίας, Μέλη τῶν Συνδέσμων Γυναικὼν καὶ ὅλα τα ἄλλα σώματα τῆς ἐκκλησιαστικῆς δομῆς, ὅπως καὶ τὰ ἁπλὰ μέλη τῆς Ἐκκλησίας, πρέπει νὰ ἔχουμε ὑπ’ ὄψη μας τὴν ἀνωτέρω προτροπὴ τοῦ Ἀποστόλου Παύλου, ὅτι τὰ πάντα πρέπει νὰ γίνονται μὲ τὴν τάξη ποὺ ἁρμόζει γιὰ τὴν Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ.

β) Εἰδικότερα, θέλω νὰ ἐπιμείνω στὴν προτροπὴ καὶ ὑπόδειξη τοῦ Ἀποστόλου γιὰ τὴν πρέπουσα εὐταξία καὶ εὐπρέπεια κατὰ τὴν τέλεση τῶν Ἀκολουθιῶν τῆς Ἐκκλησίας μας, γιατί ἐκεῖ δημιουργεῖται καὶ χαλυβδώνεται ὁ πνευματικὸς σύνδεσμος τῶν πιστῶν μὲ τὴ σωτήρια χάρη τοῦ Θεοῦ καὶ τὶς δωρεὲς τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Εἶναι γιὰ τὸ λόγο αὐτὸ ποὺ ὁ Ἀπόστολος Παῦλος ἐπιμένει σ’ αὐτὴ τὴν ἀρχὴ καὶ ζητᾶ τὴν ἐπικράτηση τῆς «τάξεως», στὴ λατρεία, στὴν προσευχή, στὴ ψαλμωδία, καὶ στὴ διδασκαλία κατὰ τὶς λατρευτικὲς συνάξεις, γιατί μέσα ἀπὸ τὴν τάξη αὐτὴ ἐπέρχεται ἡ οἰκοδομὴ τῶν μελῶν τῆς Ἐκκλησίας, εἴτε προσωπικά, εἴτε συνόλου τοῦ σώματος. «Ὅταν ἔχετε λατρευτικὴ σύναξη, γράφει ὁ ἀπ. Παῦλος, ὅ, τι ἔχει νὰ πεῖ ὁ καθένας, εἴτε ψαλμὸ εἴτε διδασκαλία εἴτε ἀποκάλυψη εἴτε γλωσσολαλιὰ εἴτε ἐξήγηση τοῦ νοήματος τῶν γλωσσῶν, ὅλα νὰ γίνονται μὲ σκοπὸ τὴν οἰκοδομὴ τῆς Ἐκκλησίας» (Α΄ Κορ. 14:26). Ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία, ἐπὶ τῇ βάσει αὐτῆς τῆς ἀρχῆς τῆς τάξεως καὶ μέσα σὲ αὐτὸ τὸ πνεῦμα ὅρισε καὶ καθόρισε τὴν τάξη τῶν Ἀκολουθιῶν μὲ τὶς Τυπικὲς Διατάξεις, γιατί μέσα ἀπὸ τὴν τάξη ἐξυπηρετεῖται τὸ σωτήριο ἔργο της. Τὰ δρώμενα μέσα στὸ Ναό, μαζὶ μὲ τὶς εἰκόνες, τὴ ψαλμωδία, τὰ κείμενα τῶν προσευχῶν καὶ τῶν Ἁγιογραφικῶν Ἀναγνωσμάτων, μαζὶ μὲ ὅλους τους συμβολισμούς, ἀφ’ ἑνὸς μέν, μᾶς μεταφέρουν στὴ λατρεία τοῦ Θεοῦ στὸ οὐράνιο θυσιαστήριο, κατὰ τὴν Ἀποκάλυψη τοῦ Ἰωάννη, ἀφ’ ἑτέρου δέ, δημιουργοῦν ἢ πρέπει νὰ δημιουργοῦν ὑψηλὸ αἰσθητήριο τοῦ ὡραίου καὶ τῆς θείας αἰσθητικῆς, ὅπως ἡ φιλοκαλία τῶν Πατέρων.

Ὁ τιμώμενος αὐτὲς τὶς μέρες ἀπὸ τὴ Μητρόπολη Κωνσταντίας προστάτης μας Ἅγιος Ἐπιφάνιος ἦταν κατ’ ἐξοχὴν ἔνθερμος ὑποστηρικτὴς τῆς ὀρθοδοξίας τῆς πίστεως καὶ τῆς Ἐκκλησιαστικῆς εὐταξίας καὶ εὐπρέπειας.

γ) Ἐπιπρόσθετα ἀπὸ τὴ λειτουργικὴ εὐταξία, ἡ Ἐκκλησία, μὲ τοὺς διάφορους κανόνες εἴτε τῶν Οἰκουμενικῶν, εἴτε Τοπικῶν Συνόδων, εἴτε καὶ μὲ κανόνες μεγάλων Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας, ἀλλὰ καὶ μέσα ἀπὸ τὴ δισχιλιετὴ Παράδοσή της, καθόρισε καὶ τὴν Κανονικὴ εὐταξία, δηλαδή, τὴν τάξη τῆς διοικήσεως τῆς Ἐκκλησίας. Μέσα στὴν ἴδια παράδοση μποροῦν νὰ ἐνταχθοῦν καὶ οἱ ἐπὶ μέρους διατάξεις διοικήσεως μιᾶς τοπικῆς Ἐκκλησίας, γιατί οἱ διατάξεις αὐτὲς στηρίζονται ἐπὶ τῆς Ἁγίας Γραφῆς, ἐπὶ τῶν ἱερῶν Κανόνων καὶ ἐπὶ τῆς ἐν γένει Παραδόσεως τῆς Ἐκκλησίας. Ἡ λειτουργικὴ καὶ ἡ κανονικὴ εὐταξία ἀποτελοῦν ἰδιαίτερα χαρακτηριστικὰ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας. Ἔτσι, ἐντὸς τῶν πλαισίων αὐτῶν ἔχει συνταχθεῖ καὶ ὁ τελευταῖος Καταστατικὸς Χάρτης τῆς Ἐκκλησίας Κύπρου, γιὰ τὸν ὁποῖο θὰ μᾶς μιλήσει στὴ συνέχεια ὁ ἐκλεκτὸς φίλος, Καθηγητὴς κ. Κωνσταντῖνος Πιτσάκης, ποὺ ἦταν μέλος τῆς Συντακτικῆς Ἐπιτροπῆς τοῦ Καταστατικοῦ. Εὐχαριστοῦμε τὸν κ. Πιτσάκη γιὰ τὴν ἀνταπόκρισή του νὰ εἶναι μαζί μας σήμερα γιὰ νὰ μᾶς ἀναπτύξει τὸ θέμα: «Ὁ νέος Καταστατικὸς Χάρτης τῆς Ἐκκλησίας Κύπρου: Πνευματικότητα καὶ κανονικὴ διάσταση τῆς Ἐκκλησίας».

δ) Σημαντική, ἐπίσης, στὸ πρόγραμμα τῆς παροῦσας Κληρικολαϊκῆς Συνέλευσης εἶναι καὶ ἡ παρουσίαση τοῦ τόμου τῶν Πρακτικῶν τοῦ Διεθνοῦς Ἐπιστημονικοῦ Συνεδρίου γιὰ τὸν Ἅγιο Ἐπιφάνιο, ποὺ εἶχε ὀργανώσει ἡ Μητρόπολη τὸ 2008, ἕνα χρόνο δηλαδὴ μετὰ τὴν ἐπανίδρυσή της. Τόσο τὸ Συνέδριο, ὅσο καὶ ἡ ἔκδοση τῶν πρακτικῶν του, ποὺ περιλαμβάνει ὅλες τὶς εἰσηγήσεις, ἀξιολογοῦνται ὡς μία σημαντικὴ συμβολὴ τῆς Μητροπόλεως Κωνσταντίας διεθνῶς, γιὰ τὴ μελέτη τῆς ζωῆς καὶ τοῦ θεολογικοῦ ἔργου τοῦ Μεγάλου Πατέρα τῆς Ἐκκλησίας Ἁγίου Ἐπιφανίου. Γιὰ τὸ λόγο αὐτὸ πολλοὶ τόνιζαν τὴν ἀναγκαιότητα τῆς ἐκδόσεως τῶν Πρακτικῶν. Τὸν τόμο θὰ παρουσιάσει ὁ φίλτατος Καθηγητὴς κ. Θεόδωρος Γιάγκου, ὁ ὁποῖος εἶχε τὴν ἐπιμέλεια τῆς ἐκδόσεως. Τὸν εὐχαριστοῦμε γιὰ τὸ δύσκολο ἔργο ποὺ ἔχει ἐπιτελέσει, τόσο γιὰ τὴν ἔκδοση, ὅσο καὶ γιὰ τὴν ἀποψινὴ παρουσίαση τοῦ τόμου. Μὲ τὴν ἔκδοση αὐτή, ἐπίσης, ἐγκαινιάζουμε τὴ σειρὰ Ἐκδόσεων τῆς Πολιτιστικῆς Ἀκαδημίας «Ἅγιος Ἐπιφάνιος», μὲ τὸν τίτλο, «Ἱστορικὰ καὶ Θεολογικὰ Μελετήματα».

Πνευματικὴ ζωὴ καὶ δραστηριότητες τῆς Μητροπόλεως Κωνσταντίας – Ἀμμοχώστου.

Μὲ ἀφορμὴ τὰ ὅσα ἔχουν λεχθεῖ πιὸ πάνω, νὰ μοῦ ἐπιτραπεῖ νὰ ἀναφερθῶ, μὲ πολλὴ συντομία, γιὰ τὴ δική σας ἐνημέρωση, καὶ στὴν πνευματικὴ ζωὴ καὶ δραστηριότητα τῆς Μητροπόλεως Κωνσταντίας καὶ Ἀμμοχώστου.

Ἐν πρώτοις, θέλω νὰ ἐπισημάνω τὴ στενότατη σχέση τοῦ λαοῦ τῆς Μητροπολιτικῆς μας Ἐπαρχίας μὲ τὴν Ἐκκλησία, ποὺ φαίνεται κατ’ ἐξοχὴν μέσα ἀπὸ τὸ πολὺ ὑψηλὸ ποσοστὸ συμμετοχῆς στὴ θεία λατρεία. Αὐτὴ ἡ ἐπισήμανση γιὰ μᾶς δὲν σημαίνει ἐπανάπαυση ἢ θριαμβολογία, ἀλλὰ συνειδητοποίηση τῆς ὑψηλῆς εὐθύνης ἔναντι τοῦ λαοῦ ποὺ ὁ Θεὸς μᾶς ἐμπιστεύθηκε τὴ διαποίμανση. Ἐξ ἄλλου, ἐκτὸς ἀπὸ τὴν ἰσχυρὴ παραδοσιακὴ σχέση τοῦ λαοῦ μας μὲ τὴν Ἐκκλησία του, ἡ πραγματικότητα αὐτὴ ὀφείλεται βεβαίως καὶ κατ’ ἐξοχὴν στὸ ποιμαντικὸ ἔργο ποὺ ἐπιτελεῖται ἀπὸ τοὺς κληρικοὺς τῆς Μητροπόλεως, γὶ αὐτὸ καὶ θέλω νὰ τοὺς συγχαρῶ, νὰ τοὺς εὐχαριστήσω καὶ νὰ τοὺς προτρέψω νὰ συνεχίσουν μὲ τὸν ἴδιο ζῆλο τὸ πνευματικὸ ἔργο τῶν Ἐνοριῶν τους, στὸν λειτουργικὸ καὶ στὸν κατηχητικὸ τομέα γιὰ τοὺς νέους, στὴν πνευματικὴ καθοδήγηση μὲ τὴν Ἐξομολόγηση καὶ μὲ τὰ ἄλλα Μυστήρια ἢ καὶ ποιμαντικὰ μέσα, ποὺ ἔχει ἡ Ἐκκλησία στὴ διάθεσή της, καθὼς βεβαίως, τόσο μὲ τὴν ἄμεση καὶ στενὴ ἐπαφὴ μὲ τοὺς πιστοὺς στὴν καθημερινότητα τῆς ζωῆς τους, ὅσο καὶ μὲ τὸ παράδειγμα ζωῆς.

Ἐκεῖνο ποὺ θὰ ζητοῦσα ἀπὸ ὅλους ἐσᾶς ποὺ ἀποτελεῖτε τὸ σῶμα τῆς Κληρικολαϊκῆς Συνέλευσης τῆς Μητροπόλεώς μας εἶναι ἡ ἀνανέωση τῆς συστράτευσής μας, τόσο γιὰ τὴν Ἐκκλησία μας, ποὺ ἀποτελεῖ τὴν πνευματικὴ κιβωτὸ τοῦ Ἔθνους μας, ὅσο καὶ τὴν ἐθνικὴ συστράτευση γιὰ τὴν ἐλευθερία καὶ δικαίωση τοῦ ἀγώνα τοῦ λαοῦ στὸ σύνολό του. Ἔχουμε συνείδηση ὅτι ἡ προσπάθεια ποὺ καταβάλλετε, ἐξοχώτατε κύριε Πρόεδρε, εἶναι δύσκολη καί, δυστυχῶς, τὰ μηνύματα πρὸς τὸ λαὸ μέσα ἀπὸ τὶς συνομιλίες, ἀλλὰ καὶ ἕνεκα τῆς Τουρκικῆς ἀδιαλλαξίας, δὲν εἶναι ἐνθαρρυντικά. Καλούμαστε, ἐν τούτοις, νὰ διατηρήσουμε τὴν ἐλπίδα γιὰ δίκαιη καὶ βιώσιμη λύση τοῦ ἐθνικοῦ μας θέματος. Ἐμεῖς, ὡς Ἐκκλησία, προβάλλουμε παντοῦ καὶ πάντοτε τὶς ἀρχὲς δικαίου ὡς βάση λύσεως.

Εἶναι ἰδιαίτερη ἡ χαρά μας γιατί κληρικοὶ ποὺ κατάγονται ἀπὸ τὴν Ἐπαρχία Ἀμμοχώστου, ἀλλὰ διακονοῦν εἴτε στὴν Ἀρχιεπισκοπικὴ περιφέρεια εἴτε σὲ ἄλλες Μητροπόλεις, διατηροῦν στενότατη σχέση μὲ τὴ Μητρόπολη καὶ ἡγοῦνται ἐν πολλοῖς τῶν Ἐκκλησιαστικῶν Ἐπιτροπῶν τῶν κατεχομένων Ἐνοριῶν καὶ Κοινοτήτων. Εὐχαριστῶ βεβαίως καὶ τὰ λαϊκὰ μέλη ὅλων ἀνεξαιρέτως τῶν Ἐκκλησιαστικῶν Ἐπιτροπῶν ποὺ ἐθελοντικά, μὲ ἔνθερμο ζῆλο καὶ πλεονάζοντα ἐνθουσιασμὸ ἐργάζονται ἐπιτυχῶς στὸ ἔργο ποὺ τοὺς ἔχει ἀνατεθεῖ. Σὲ ὅλους ἀξίζει ὁ δίκαιος ἔπαινος. Ἄς εὐχηθοῦμε σύντομη ἐπιστροφὴ στὰ πάτρια ἐδάφη γιὰ νὰ λειτουργήσουμε τὶς βεβηλωμένες Ἐκκλησίες καὶ Μοναστήρια μας καὶ νὰ ὀργανώσουμε τὴ ζωὴ καὶ τῶν ἐκεῖ Ἐνοριῶν μας.

Μὲ συντομία, στὴ συνέχεια, θὰ ἀναφερθῶ καὶ σὲ μερικὲς ἄλλες σημαντικὲς δραστηριότητες τῆς Μητροπόλεως ποὺ εἴτε βρίσκονται σὲ ἐξέλιξη εἴτε προετοιμάζονται.

1. Μία ἰδιαιτερότητα ποὺ ἀντιμετωπίσαμε κατὰ τὴν παρελθοῦσα περίοδο εἶναι ἡ δυσπραγία πολλῶν οἰκογενειῶν, ὡς ἀποτέλεσμα τῆς οἰκονομικῆς κρίσεως καὶ τοῦ ὑψηλοῦ ποσοστοῦ ἀνεργίας στὴν Ἐπαρχία Ἀμμοχώστου, ποσοστὸ δυσανάλογο σὲ σχέση μὲ τὶς ἄλλες ἐπαρχίες τῆς Κύπρου. Ἔτσι, σὲ συνεργασία μὲ τοὺς Δήμους, τὶς Κοινότητες καὶ ἄλλους ὀργανωμένους φορεῖς ἀναλάβαμε τὸ συντονισμὸ καὶ τὴ διανομὴ εἰδῶν διατροφῆς καὶ ἔνδυσης καὶ ἔχουν βοηθηθεῖ πέρα τῶν τριακοσίων οἰκογενειῶν. Ἡ βοήθεια αὐτὴ συνεχίζει νὰ παρέχεται καθ’ ὅλη τὴ διάρκεια τοῦ ἔτους καὶ ὄχι μόνο κατὰ τὴν περίοδο τῶν μεγάλων γιορτῶν.

Ἡ εὐαισθησία τοῦ λαοῦ τῆς Ἀμμοχώστου εἶναι ἀξιοθαύμαστη, γιατί, τόσο οἱ κάτοικοι τῆς ἐλεύθερης Ἐπαρχίας, ὅσο καὶ ὀργανομένα σύνολα τοῦ προσφυγικοῦ κόσμου τῆς Ἀμμοχώστου, ἔχουν προσφέρει ἀφειδώλευτα, γιὰ τοὺς συμπατριῶτες μας, ἀλλὰ καὶ γιὰ τοὺς δυσπραγοῦντες ἀδελφούς μας στὴν Ἑλλάδα. Μεγάλη βοήθεια σὲ τρόφιμα καὶ ρουχισμὸ δόθηκε στὴ Μητρόπολη καὶ στὸ Δῆμο Καστοριᾶς, ποὺ εἶναι ἀδελφοποιημένος μὲ τὸ Δῆμο Παραλιμνίου, στὸ Δῆμο Δραπετσώνας και στη Μητρόπολη Πειραιά. Το Δημοτικό Σχολείου Κερατσινίου του Δήμου Δραπετσώνας εἶναι ἀδελφοποιημένο μὲ τὸ Δημοτικό Σχολείο του Δήμου Ἁγίας Νάπας. Βοήθεια ποὺ εἶχε συλλέξει ἡ Ἀνόρθωση Ἀμμοχώστου, ὅπως καὶ ὁ Σύλλογος «Ζῆδρος» στὰ Πάνω Πολεμίδια, ἔχει παραδοθεῖ στὴ Μητρόπολη Νέας Ἰωνίας καὶ σὲ ἄλλες περιοχὲς τῆς Ἑλλάδας. Χρηματικὸ ποσὸ δέκα χιλιάδων εὐρώ, ποὺ ἔχει συλλέξει καὶ ἡ ΣΠΕ Παραλιμνίου θὰ διατεθεῖ γιὰ ἀγορὰ τροφίμων καὶ θὰ ἀποσταλοῦν στὴν Μητρόπολη Αἰκατερίνης στὴν Ἑλλάδα, ὅπου προσφέρεται συνεχῶς συσσίτιο γιὰ ἄπορους. Ὅλες αὐτὲς οἱ δραστηριότητες συντονίσθηκαν ἀπὸ τὴ Μητρόπολη σὲ συνεργασία καὶ μὲ τὴν Ἱερὰ Ἀρχιεπισκοπή.

2. Θὰ ἐπιθυμοῦσα νὰ ἐνημερώσω στὸ σημεῖο αὐτὸ ὅτι ἔχουμε ἱδρύσει μία νέα Ἐνορία γιὰ τοὺς Ρώσους Ὀρθοδόξους ποὺ εἴτε κατοικοῦν μονίμως στὴν περιοχή, εἴτε τὴν ἐπισκέπτονται γιὰ παραθερισμό. Ὁ ἀριθμὸς αὐτὸς εἶναι, ὅπως γνωρίζετε, μεγάλος, καὶ ἡ τέλεση τῆς θείας λειτουργίας καὶ τῶν ἄλλων μυστηρίων στὴ Ρωσική, ἀποτελοῦσε μία πνευματικὴ ἀναγκαιότητα. Ὁ κληρικὸς ποὺ ἐξυπηρετεῖ τὴν Ἐνορία αὐτή, ὁ π. Ἀλέξιος, κατάγεται ἀπὸ τὴ Λευκορωσία καὶ ἔχει χειροτονηθεῖ ἀπὸ ἐμᾶς διάκονος καὶ πρὶν λίγες μέρες ἱερέας, γιὰ νὰ καλύψει τὶς ἀνάγκες αὐτές. Ἐξ ἄλλου, ὁ Ρουμάνος κληρικός, ὁ π. Δανιήλ, διορισμένος ἐδῶ στὸ Μητροπολιτικὸ ναό, καλύπτει καὶ τὶς πνευματικὲς ἀνάγκες σημαντικοῦ ἀριθμοῦ Ρουμάνων Ὀρθοδόξων ποὺ ἐγκαταβιώνουν καὶ ἐργάζονται στὴν Ἐπαρχία μας.

3. Σὲ συνεργασία μὲ τὸ Πανεπιστήμιο Κύπρου ἔχει λειτουργήσει, μὲ μεγάλη ὁμολογουμένως ἐπιτυχία, τὸ Ἐλεύθερο Σαλαμίνειο Πανεπιστήμιο Ἀμμοχώστου στὸ Παραλίμνι. Ἡ Μητρόπολη ἔχει τὴν εὐθύνη τῆς πρακτικῆς διοργάνωσης. Οἱ μηνιαῖες διαλέξεις, ποὺ γίνονται ἀπὸ καθηγητὲς καὶ ἐρευνητὲς τοῦ Πανεπιστημίου Κύπρου καὶ παρακολουθοῦνται ἀνελλιπῶς ἀπὸ τριακόσια καὶ πλέον  ἐγγεγραμμένα μέλη, γίνονται στὸ Συνοδικὸ τῆς Μητροπόλεως.

4. Τὸν περασμένο Φεβρουάριο διεξήχθησαν οἱ ἐργασίες τοῦ Α΄ Διεθνοῦς Συνεδρίου Κυπριακῆς Ἁγιολογίας μὲ ἀπόλυτη ἐπιτυχία μὲ τὴ συμμετοχὴ περισσότερων ἀπὸ τριάντα διακεκριμένων εἰσηγητῶν ἀπὸ τὴν Κύπρο, τὴν Ἑλλάδα, ἀπὸ πολλὲς Εὐρωπαϊκὲς χῶρες καὶ ἀπὸ τὶς Ἡνωμένες Πολιτεῖες Ἀμερικῆς. Τὸ Β΄ Διεθνὲς Συνέδριο Κυπριακῆς Ἁγιολογίας θὰ γίνει μετὰ ἀπὸ δύο ἔτη. Ἡ Ἐπιστημονικὴ Ἐπιτροπή, μέλη τῆς ὁποίας εἶναι παρόντα, θὰ ἐπεξεργασθεῖ αὐτὲς τὶς μέρες τὸ πρόγραμμα τοῦ Β΄Ἁγιολογικοῦ Συνεδρίου.

5. Συνεχίζουμε νὰ ἐργαζόμαστε γιὰ τὴν ὁλοκλήρωση τῆς ὑποδομῆς στὴν ἀρχαία Μονὴ τῆς Ἁγίας Νάπας, ὅπου θὰ ἀναπτύξει τὶς δραστηριότητές της ἡ Πολιτιστικὴ Ἀκαδημία «Ἅγιος Ἐπιφάνιος» τῆς Μητροπόλεως. Παρακαλῶ τὸν Ἐκπρόσωπο τοῦ Μακαριωτάτου νὰ τοῦ μεταφέρει τὶς εὐχαριστίες μας γιὰ τὴ συνεχῆ χρηματοδότηση ἀπὸ τὴν Ἀρχιεπισκοπὴ γιὰ τὴ συντήρηση τοῦ κτιρίου τῆς Μονῆς ἀπὸ τὸ Τμῆμα Ἀρχαιοτήτων. Μεταξὺ τῶν προγραμματιζόμενων Δραστηριοτήτων εἶναι: (α) ἡ λειτουργία μεταπτυχιακοῦ Ἰνστιτούτου μελέτης Πολιτισμῶν Μέσης Ἀνατολῆς σὲ συνεργασία μὲ τὸ Πανεπιστήμιο Κύπρου, (β) ἡ δημιουργία βιβλιοθήκης καὶ ἡ σύνδεσή της ἠλεκτρονικὰ μὲ τὴ βιβλιοθήκη τοῦ Πανεπιστημίου Κύπρου γιὰ ἐξυπηρέτηση τῶν ἀναγκῶν τοῦ Ἰνστιτούτου, (γ) ἡ δημιουργία Μουσείου μὲ ἀρχαιολογικὰ εὑρήματα καὶ εἰκόνες, τομέα στὸν ὁποῖο συνεργαζόμαστε στενότατα μὲ ὁμάδα ἀπὸ τὸ κρατικὸ Πανεπιστήμιο τοῦ Βερολίνου (Frei Universität), (δ) ἡ διοργάνωση Συνεδρίων, ὅπως αὐτὸ τῆς Κυπριακῆς Ἁγιολογίας καὶ ἡ ἔκδοση τῶν Πρακτικῶν τους, ὅπως ὁ τόμος γιὰ τὸ Συνέδριο γιὰ τὸν Ἅγιο Ἐπιφάνιο καὶ (ε) ἡ διοργάνωση ἄλλων πολιτιστικῶν ἐκδηλώσεων εἴτε ἀπὸ τὴ Μητρόπολη εἴτε ἀπὸ τὸ Δῆμο Ἁγίας Νάπας, ἤ καὶ ἀπὸ ἄλλους. Καταβάλλουμε προσπάθειες ὥστε ἡ ἐγκατάσταση τοῦ Μουσείου νὰ ὁλοκληρωθεῖ πρὶν τὸ τέλος τοῦ ἔτους γιὰ νὰ γίνουν τὰ ἐγκαίνια κατὰ τὴν περίοδο τῆς Προεδρίας τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἕνωσης ἀπὸ τὴν Κύπρο.

6. Διοργανώνουμε τὴ Β΄ Διεθνῆ Ἔκθεση Βιβλίου Κύπρου, ἀπὸ τὶς 26 Ὀκτωβρίου ἕως τὶς 4 Νοεμβρίου, μὲ θέμα Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία καὶ Ἑνωμένη Εὐρώπη. Ἡ ἐπιτυχία τῆς Α΄ Διεθνοῦς Ἐκθέσεως Βιβλίου, ἀλλὰ καὶ ἡ προφανὴς ἀναγκαιότητά της ὡς πνευματικοῦ γεγονότος γιὰ τὴν Ἐπαρχία Ἀμμοχώστου ἔπεισε ὅλους γιὰ τὴ συνέχιση τῆς διοργάνωσης καὶ τὴ θεσμοθέτησή της. Ἡ Ἔκθεση ἐκτιμήθηκε δεόντως καὶ ἔχει ἤδη ἐνταχθεῖ στὰ προγράμματα τῆς Κυπριακῆς Δημοκρατίας κατὰ τὴν περίοδο ποὺ ἡ Κύπρος θὰ προεδρεύει τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἕνωσης.

Στόχος καὶ σκοπὸς τῶν προγραμμάτων καὶ ἐκδηλώσεων αὐτῶν τῆς Μητροπόλεως εἶναι ἡ ἐλάχιστη συμβολὴ ἀπὸ μέρους μας στὴν πνευματικὴ καὶ πολιτιστικὴ ἀναβάθμιση τῆς Ἐπαρχίας μας.

7. Τέλος, ἐπειδὴ γνωρίζω πὼς πολλοὶ ἀναμένουν νὰ πληροφορηθοῦν στὸ ποὺ βρίσκεται ἡ διαδικασία γιὰ τὴν ἀνέγερση Μονῆς στὴν περιοχή μας, θὰ ἤθελα νὰ πῶ μόνο τοῦτο, ὅτι μὲ τὴ βοήθεια τοῦ Θεοῦ ἡ διαδικασία προχωρεῖ πάρα πολὺ θετικὰ καὶ μὲ γοργοὺς ρυθμοὺς καὶ σύντομα θὰ ἔχουμε περισσότερα νὰ σᾶς πληροφορήσουμε γιὰ τὸ θέμα αὐτό.

Εὐχαριστῶ τοὺς Συνεργάτες μου ποὺ έργάσθηκαν γιὰ τὴν ὀργάνωση, τόσο τῆς παρούσας Κληρικολαϊκῆς Συνέλευσης, ὅσο καὶ τῶν ἄλλων ἐκδηλώσεων τῶν ἡμερῶν αὐτῶν, ποὺ περιλαμβάνονται στὸ Πρόγραμμα. Εὐχαριστῶ τὴν Μαντολινάτα τοῦ Δήμου Παραλιμνίου γιὰ τὴ συμμετοχή της στὸ ἀποψινὸ πρόγραμμα τῆς Κληρικολαϊκῆς. Εὐχαριστῶ, βεβαίως, καὶ τὸν κύριο Δήμαρχο καὶ τὶς τεχνικὲς ὑπηρεσίες τοῦ Δήμου Παραλιμνίου για τὴν πρακτικὴ βοήθεια που μᾶς πρόσφεραν.

Ἑρμηνεύω, τέλος, τὴν παρουσία ὅλων σας ὥς ἔμπρακτη στήριξη τοῦ ἔργου μας καὶ σᾶς εὐχαριστῶ. «Ἡ χάρις τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ καὶ ἡ ἀγάπη τοῦ Θεοῦ καὶ Πατρός, καὶ ἡ κοινωνία τοῦ Ἁγίου Πνεύματος εἴη μετὰ πάντων ὑμῶν. Ἀμήν».